mandag 20. juni 2022

Reiserute, reisefølge og foreløpig plan…

Velkommen til alle som vi følge oss på vår roadtrip til USA sommeren 2022!
Denne turen skulle egentlig blitt gjennomført sommeren 2021 men vi vet alle at  2021 ikke var året for de store utenlandsreiser. Nå er vi klare for å reise i 2022!

Ettersom vi har hatt veldig god tid på å planlegge har vi lest om stadig flere steder vi vil besøke. Det startet med at vi ville kjøre langs kysten av California i 2 uker. Men så fant vi ut at vi også ville til Grand Canyon; vi ville til Las Vegas og så var det enda et par nasjonalparker vi ville oppleve….
Så nå har vi endt opp med en tur som varer i 3 uker hvor vi skal innom både California, Arizona, Utah og Nevada.

Reisefølget består av to ektepar i 50-årene. Vi har vært på mange reiser sammen før og kjenner hverandre godt. Våre barn er stort sett voksne og drar på sine egne turer. Vår yngste sønn er 17 år og fikk tilbud om å være med på turen. Han syntes nok  at 3 ukers roadtrip med 4 gamlinger var litt i overkant så han valgte et kompromiss: han blir med den første uken når vi skal besøke San Francisco og Los Angeles men så sier han takk for seg og drar hjem igjen.

Reiseruten på vår roadtrip er som følger:
Dag 1: Fly fra Stavanger til San Francisco
Dag 2: San Francisco med halvdags busstur
Dag 3: San Francisco med tur til Alcatraz
Dag 4: Kjøre sørover langs Pacific Highway 1 til Avila Beach
Dag 5: Fortsette sørover til Los Angeles (Santa Monica)
Dag 6: Los Angeles, Hollywood, Griffith Park mm
Dag 7: Los Angeles, Universal Studios
Dag 8: 17-åringen flyr hjem. Roadtrip fortsetter til San Diego
Dag 9: San Diego
Dag 10: Turens lengste dagsetappe: Vi skal kjøre fra San Diego i California til Sedona i Arizona.
Dag 11: Sedona : tur med Pink Jeep
Dag 12: Kjøre  til Grand Canyon nasjonalpark
Dag 13: Våkne opp midt i Grand Canyon; deretter kjøre til Monument Valley.
`Dreamcatcher´ tur med Navajo indianere
Dag 14: Page, Arizona. Besøke Antilope canyon og se Horseshoe Bend
Dag 15: `Float trip´ på Colorado river. Deretter kjøre til Bryce canyon nasjonalpark
Dag 16: Ridetur i Bryce canyon; deretter til Las Vegas
Dag 17: Las Vegas! Michael Jackson show om kvelden
Dag 18: Gjennom Death Valley til Sierra Nevada fjellene
Dag 19: Til Yosemite nasjonalpark
Dag 20: Våkne opp midt i Yosemite ; kjøre til Napa Valley
Dag 21: Vinsmaking i Napa Valley
Dag 22: Fly hjem

Totalt ca 4000 km!!

Her er et kart som viser sånn cirka hvor vi skal kjøre:

Hvis noen lurer på hvor tittelen på reisebloggen er hentet fra så er det altså fra en serie som gikk på TV på slutten av 70-tallet. I USA het serien "How the west was won" mens den i Norge ganske enkelt het "I Ville Vesten". Vi er alle glade i film og Tv og flere av stedene vi vil besøke har vi lyst til å besøke nettopp fordi vi har sett dem i en film.....Serien I Ville Vesten handlet om Familien Macahan og viste fantastisk natur samtidig som den var veldig spennende. For dem som vil mimre tilbake til 70-tallet:

Ettersom sommeren er høysesong og `ingen` var på ferie i 2021 mistenker vi at det vil være veldig mange som vil besøke California og nasjonalparkene denne sommeren. Derfor bestemte vi oss tidlig for å bestille mest mulig før vi reiser. Vi har bestilt alle overnattinger og en rekke turer/ aktiviteter. Dette gjør selvsagt at det er lite rom for spontanitet og det er mulig vi kommer til å angre på det.
På den annen side trenger vi da ikke å bruke tid og krefter på å lete etter hotell og risikere at de attraksjonene vi vil besøke er fullbooket. Noen aktiviteter; bl.a.båttur til Alcatraz og Michael Jackson show ble bestilt for mange måneder siden.

Når det gjelder overnatting er det stor variasjon. Vi har et par fine hotell ; vi har motell; bed and breakfast; campinghytte, fjellstue og budsjetthotell. Vi er mest fornøyd med at vi har fått booket overnatting midt i Grand canyon; helt ute på kanten. Den overnattingen ble bestilt for 12 måneder siden!

Mens vi har gledet oss til å reise har vi kost oss med  flere klassiske filmer der Roadtrip er tema.
Klassiske roadtripfilmer er for eksempel "Thelma and Louise"; "National Lampoons Vacation"; "Rain Man"; "Easy Rider"; "Smokey and the Bandit"; "Dum og Dummere", og mange flere.
Her er avslutningen på Thelma and Louise som er filmet i et av de områdene vi skal besøke:

I morgen tidlig starter turen. See ya real soon!!!

1. Hei. Spent på å følge med på bloggen din, vi skulle gjennomført en stor rund reise i USA i 2020, men har utsatt den inntil videre. Virker som prisene i USA har økt veldig- noen tanker/erfaringer med det? God tur :)

1. Heisan! Vi ser også at prisene har økt voldsomt, og på toppen av det hele er dollarkursen svært høy (eller kronekursen er svært lav)....Men vi hadde bestilt så mye på forhånd at vi egentlig ikke så syn på å avbestille alt en gang til når vi nå har gledet oss i to år...Men ingen tvil om at det blir dyrere enn det vi forventet da vi startet planleggingen!!

2. Lykke til! Dere får sikkert en fantastisk opplevelse. Penger er det eneste nordmenn har nok av, så økte priser er ikke noe å bry seg om. Håper dere ikke møter for mange ekstremt konservative republikanere på veien. Det tror jeg kunne blitt mer utfordrende for meg enn prisene.

1. Hei! Nei vi får holde oss lang unna politikk...får snakke om været og den flotte naturen og skifte raskt tema hvis det blir snakk om våpenlovgivning eller andre tema hvor vi og amerikanerne står langt fra hverandre.....

3. Tove Gulbrandsen21. juni 2022 kl. 23:43

Kult 🤩 Disse stedene og rutene (nesten alle) har jeg også besøkt, fordelt på 2 etapper - i 2014 og 2018. Gleder meg stort til å følge dere og mimre 🤩

Oppsummering ;Highs and Lows……

For en reise dette har vært!!! Vi har besøkt storbyene San Francisco, Las Vegas, Los Angeles og San Diego.  Las Vegas San Diego Los Angeles...