lørdag 6. august 2022

Oppsummering ;Highs and Lows……

For en reise dette har vært!!!

Vi har besøkt storbyene San Francisco, Las Vegas, Los Angeles og San Diego.

Las Vegas

San Diego

Los Angeles

San Francisco

Vi har kjørt tusenvis av kilometer gjennom ørken; langs Stillehavskysten; over fjelloverganger på 3000 meter høyde og gjennom vindistrikt med flotte vingårder og vinranker.

Vi har besøkt nasjonalparkene Muir Woods, Grand Canyon, Bryce Canyon , Zion, Glen Canyon og Yosemite .

Muir Woods

Grand Canyon

Glen Canyon

Bryce Canyon

Zion National Park

Death Valley

Yosemite

Monument Valley og Antelope Canyon er ikke nasjonalparker men ligger i Navajo-nation. Men naturen her er minst like "mind-blowing" som i nasjonalparkene.....

Monument Valley

Upper Antelope Canyon

Og ikke minst har vi hatt opplevelser som spenner fra båtturer, besøk i gamle fengsel, jeep-turer, besøk hos Navajo, hesteridning , Michael Jackson show og vinsmaking.....

Horseshoe Bend Rafting Experience på Colorado River

Ridetur i Bryce canyon

Det er vanskelig å evaluere en tur med SÅ mye inntrykk. Det vi lurte på før vi reiste var om vi hadde for mye program og hadde lagt inn for mange steder. Svaret på det er vel både ja og nei. Ja;det var travelt men nei; ikke et eneste sted vi ville vært foruten. Hvert eneste sted vi besøkte var unikt og verdt et besøk. Jeg har ikke noe behov for å reise tilbake til Las Vegas men samtidig veldig glad for å ha sett og opplevd byen en gang i livet. Det var kult å kjøre gjennom Death Valley men dette er heller ikke et sted man drar tilbake til. 48 grader var ikke spesielt behagelig......

Hvis vi noen gang reiser tilbake til denne delen av USA vil jeg som tidligere nevnt ikke reise i juli. Man blir litt utslått av varmen og vi orket ikke gå så veldig lange turer for å oppleve den flotte naturen. Vi vil absolutt tilbake til flere av nasjonalparkene og bruke mer tid der men ikke når det er 35-40 grader…..

Folk er nok veldig ulike i forhold til hva de ønsker å få ut av en ferie. For noen er det viktigste å sove lenge; slappe av ; nyte god mat og drikke + bade og sole seg. For andre er det viktigste å se og oppleve nye ting. På denne turen forsøkte vi å kombinere opplevelser, god mat og drikke med avslapning/ bading. Opplegget vårt var som tidligere nevnt å stå tidlig opp og gjøre unna mest mulig program og/eller kjøring på formiddagen, og så stort sett slappe av på ettermiddagen. I det store og hele fungerte det men vi skulle nok kanskje hatt et par dager  midt i turen der vi var på et sted og ikke hadde program. Man blir ganske fylt opp av nye inntrykk hele tiden og det blir  litt lite tid til å bearbeide alt man ser og opplever. Jeg tenker også at det er  bra med noen dager der man ikke skal forflytte seg i det hele tatt. Vi hadde kanskje litt for mange steder der vi bare var en natt, og det føltes som om vi nesten bare rakk å sjekke inn på hotellet før vi sjekket ut igjen.

Hvis jeg skulle planlagt turen på nytt er det mulig at jeg ville snudd på rekkefølgen. Kanskje tatt nasjonalparkene først og så avsluttet med California-kysten og hatt et par dager i en av byene der; f.eks San Diego. Ville absolutt lagt til en natt i Yosemite og kanskje en til i Grand Canyon.Hvis vi skulle ha droppet noe kunne det kanskje ha vært  Napa Valley ettersom vin er noe man kan smake på overalt. På den annen side fungerte det veldig bra å avslutte en travel tur med noen rolige dager med vinsmaking og ellers lite program. Men dette er egentlig bare detaljer. I det store og hele har det vært en strålende tur tettpakket med inntrykk og opplevelser og jeg anbefaler alle å legge ut på en slik `once in a lifetime´ tur.

Det aller beste rådet jeg kan gi andre som tenker på en roadtrip er dette: Planlegg og bestill i god tid! Populære turer som Alcatraz, Antelope canyon, riding i Bryce canyon osv er bortbestilt mange måneder i forvegen. Og overnatting inne i nasjonalparkene kan være bortbestilt opp mot et år i forveien ! Med så mye turister som besøker disse stedene ville det vært umulig å gjennomføre denne type tur med å ta alt på sparket. For å unngå overfylte nasjonalparker har som tidligere nevnt flere parker innført et reservasjons-system der man må reservere plass på forhånd. Det hadde vært veldig kjedelig å reise rundt halve jorden for å besøke f.eks Yosemite og så oppdage at du ble nektet adgang fordi du ikke hadde gjort de nødvendige forberedelser……

Alcatraz

De som har fulgt oss på vår reise har sett at vi har hatt mange forhåndsbestilte turer. For eksempel hadde vi guidet tur både i Los Angeles og San Francisco. Dette gjør naturligvis at en reise som dette blir dyrere. Det er fullt mulig å besøke begge disse storbyene og dra rundt og utforske på egenhendig. Men ettersom vi ikke vet om vi noen gang kommer tilbake hit og vi har hatt begrenset tid på hvert sted har det vært riktig for oss å se mest mulig på kort tid samtidig som vi har fått mye informasjon og kunnskap fra lokale guider. For oss var det verdt det men for andre vil dette være en unødvendig utgiftspost.

Guiden vår i folkevognbussen i San Francisco

Her en liste over Highs and Lows:

Highs: PÅ en måte var turen to-delt. På den ene siden kysten av California og Highway 1 som "alle" besøker når de er på vestkysten. Dette var flott som forventet. Men den andre delen som var alle nasjonalparkene og naturopplevelsene var nok egentlig en enda større opplevelse fordi vi ikke var forberedt på den storslagne naturen. Vi kom kjørende inn mot Sedona og måpte! Og etter det fikk vi den ene store naturopplevelsen etter den andre! Å  overnatte inne i Grand Canyon helt på "the Rim" var en av de aller største opplevelsene. Men også Antelope canyon og båtturen på Colorado River "Horseshoe Bend Rafting Trip". Og selvsagt var det kult å kjøre gjennom Death Valley hvor det var opp mot 50 grader.....

Lows: Egentlig ingenting. Men hvis vi skal nevne noe er det bl.a det store antallet hjemløse i de store byene. Veldig trist at et land som USA ikke klarer å ta bedre vare på sine psykisk syke og sårbare mennesker. Og som jeg tydelig har gitt uttrykk for så var Las Vegas en skuffelse. Føltes omtrent som å være på danskebåten; bare med litt flottere omgivelser.

Beste storby ( vi besøkte San Francisco, Los Angeles, San Diego og Las Vegas ). Jeg tror alle på forhånd hadde trodd at vi ville like San Francisco best men litt overraskende var vi alle enige om at San Diego var vår favorittby . Fantastisk vær; laid-back stemning; koselige puber/restauranter  og mange attraksjoner vi ikke fikk sett

Beste utsikt: Bright Angel Lodge hvor vi overnattet i Grand Canyon nasjonalpark

Største overraskelse: At vi ble så bergtatt av naturen i nasjonalparkene. Som nordmenn tror vi ofte at ingen har så flott natur som oss, men naturen i Arizona og Utah er helt unik og man blir faktisk målløs over hvor vakkert det er.

Største skuffelse: Ingen overraskelse her; det var Las Vegas

Det stedet jeg gjerne vil reise tilbake til: Umulig å velge kun et. Så det blir Sedona, San Diego og Yosemite.

Viktige tips for andre som planlegger  en roadtrip:

1. Kjøp et "America the beautiful"-pass som gir inngang for inntil 4 personer i alle nasjonalparkene.

2. Ikke ha leiebil i San Francisco

3. Kjøp en billig kjølebag til vann og annen drikke. Alle hotell har ismaskin, og drikke er mye billigere om man stopper på en Walmart/Target enn hvis man kjøper på hotellet.

4. Bestill overnatting inne i nasjonalparkene opptil et år i forvegen. Betales når du bestiller men kan endres.

Bryce canyon Lodge

The Ahwahnee Hotel, Yosemite nasjonalpark

The View Monument Valley Cabin

Bright Angel Lodge, Grand Canyon

5. Følg med på Black-Friday tilbud på aktuelle hotell

6 Skal man kjøre så langt som vi gjorde bør man absolutt være minimum 2 sjåfører. Enkelte lange dager; anstrengende å kjøre lange monotone strekninger gjennom ørken eller stressende å kjøre i storbyer hvor man ikke er kjent.

7. Midt på sommeren kan det være VARMT i det sørvestlige USA. Ha ALLTID vann tilgjengelig i bilen. Kjøp en solhatt og rikelig med solkrem. Ta gjerne en pause midt på dagen. Stå tidlig opp og utnytt de litt kjøligere morgentimene. Da er det også minst folk.

8. Planlegg på forhånd hvor du vil kjøre. GPS viser korteste veg som ofte er motorveg men når du er på en roadtrip handler det ikke om å komme fortest fra A til B. Les deg opp på forhånd om hva som er "the scenic route" og finn morsomme "roadside attractions".

9. Gå aldri under halv tank på bilen. Plutselig befinner du deg i en ørken eller et annet øde område og da vil du helst ikke gå tom for bensin.......Fyll på tanken når du har sjansen.

10. Gå på toalettet når du har sjansen.....De fleste besninstasjoner og McDonald`s har toaletter og ligger relativt tett langs enkelte vegstrekninger. Men vi ble stående LANGE bilkøer et par ganger og da var det ingen steder å gå ut av bilen for å gå på do! (Vi lærte et nytt ord: Bush Wee. Betyr å tisse bak en busk....men ikke alltid det er busker langs en motorveg. Og plutselig beveger køen på seg mens du sitter i grøfta . Just saying....)

Da gjenstår det bare å takke for følget! Håper noen har funnet glede i å lese om våre opplevelser og blir fristet til å prøve seg på en roadtrip selv. Bør oppleves minst en gang i livet!! Og husk : god planlegging er nøkkelen til en flott tur!!!!