fredag 24. juni 2022

23.06 San Francisco!

Dagens overskrift kunne bl.a. også vært ´jetlag`!

Tidsforskjell på 9 timer er MYE…….Selv om vi la oss kl  20 i går kveld våknet vi klokken 03.00 i dag (eller skal jeg si i natt) . Og det var helt umulig å sovne igjen...... Så vi fikk tiden til å gå med å lese norske nyheter, sjekke sosiale medier mm. Per gikk for å løpe litt på tredemølle på treningsrommet. Der var han ikke uventet helt alene kl. 03.30 om natten…..

I dag hadde vi bestilt en rundtur som vi gledet oss til. Vi tenkte at de pengene vi sparte på å ikke leie bil og betale for parkering kunne vi heller bruke på en guidet tur.  Ofte når vi har vært i storbyer for første gang har vi tatt såkalte hop-on hop-off turer. Men akkurat i San Francisco er ikke dette nødvendigvis anbefalt . Gatene er smale og det er mye bakker slik at de store bussene ikke kommer seg frem . Alle reiseblogger anbefaler derfor heller at man tar en tur med et mindre turselskap som kjører med små kjøretøy som minibuss o.l.

Turen var bestilt med et reiseselskap som heter ´Painted Ladies`og kjøretøyet var en folkevognbuss med lange øyevipper! Skikkelig stilig!! Vi følte oss nesten som en turistattraksjon selv når vi kjørte rundt i byen i denne lille bussen. Bussen ga assosiasjoner til hippie-tiden og var faktisk en original folkevognbuss fra 1973.

Guiden vår var veldig dyktig . Han hadde enorme kunnskaper om alle mulige slags tema; alt fra historie og klima til sosialpolitikk ,musikk og filmer.  Det var en rar følelse å kjøre rundt i denne byen. Vi har sett så mange filmer fra San Francisco at det nesten føltes som om vi hadde vært her før! Det er virkelig en flott by med mys kontraster. Noen strøk har hus til en verdi av bortimot 10 millioner dollar mens du har også fattige strøk med mennesker som bor på gaten. Faktisk er det 13.000 bostedsløse i denne byen. Fryktelig trist. Samtidig som det er en av verdens ledende byer på data-og teknologiutvikling med bl.a hovedsetet til Twitter og Google.

Turen startet med en rundtur rundt til de forskjellige bydelene. Vi likte godt den gamle hippie-bydelen Haight- Ashbury med bl.a et kjent veggmaleri av Jimi Hendrik i tillegg til mange fargerike butikker.

Vi hadde en liten stopp for å se på «the painted ladies» som er en rekke med hus som er kjent fra TV-serien Full House.

Flott utsikt over byen:

De som husker filmen «The Rock» med Sean Connery og Nicolas Cage husker kanskje scenen der Mason (Sean Connery) snakket med datteren sin? Det er filmet her ved The Palace of fine Arts.

Et av høydepunktene skulle være å kjøre over Goden Gate broen. Men den var nesten umulig å se på grunn av tåke! Tjukk tåke er et dagligdags fenomen i San Francisco og vi fikk grundig forklaring av hvilke fenomener som forårsaker den daglige tåken som kommer sigende. Tåken har faktisk et eget navn. Den heter Karl!!! Vi kjørte over Golde Gate og p den andre  siden  kjørte vi opp til et utsiktspunkt for å se på broen og slik så Golden Gate ut i dag:

Kanskje får vi et bedre inntrykk i morgen. PÅ veg over broen så det slik ut:

Vi besøkte også Muir Woods som er en nasjonalpark som ligger en halvtime utenfor byen. Den er kjent for de høye Redwood trærne. Trærne her rager opp mot 75 meter!! Veldig flott å gå en rundtur her men det er umulig å få formidle gjennom bilder hvor høye trærne er..

San Francisco er kjent for de mange bakkene og på veg tilbake fra rundturen kjørte vi ned den berømte Lombard Street. Skikkelig stilig!

Tilbake på hotellet etter turen kom trøttheten sigende…….Vi kjente at vi hadde vært oppe siden kl. 03.00. Da var det herlig  å hotell med badebasseng slik at vi kunne ligge i sola ved bassengkanten og sløve utover ettermiddagen……

Det blir ganske tidlig kveld i dag også. Vi har hatt en innholdsrik første dag og gleder oss til fortsettelsen!