søndag 3. juli 2022

03.07: Grand Canyon!

Fra Sedona til Grand Canyon er det ikke mer enn ca 2,5  timers kjøring så vi stresset ikke i dag heller. Spiste god frokost før vi dro avgårde. Guidebøkene sier at dersom man kommer med bil til inngangsporten South Entrance  mellom kl. 10 og kl 16 kan man risikere opp mot 2 timers venting for å komme inn.... Vi hadde fått et tips om at det lønte seg å ankomme Grand Canyon via East Entrance fordi der er det sjeløden kø. Derfor kjørte vi til East Entrance selv om det visstnok tar ca 20 minutter lengere enn å kjøre via South Entrance. Vi gidder nemlig ikke å bruke en flott sommerdag i ferien på å stå i bilkø.....

PÅ veg mot Grand Canyon kjørte vi bl.a gjennom Flagstaff. Mellom Sedona og Flagstaff kjørte vi gjennom en vakker dal som heter Oak Creek Canyon med fantastisk flott natur. Vi merket at vi kjørte oppover i høyden.  Flagstaff ligger på ca 2000 moh og jeg mener å ha lest et sted at brødrene Ingebrigtsen har pleid å reise hit på høydetrening .

Vi stoppet litt i Flagstaff, Arizona. Den berømte Route 66 går gjennom byen og vi ville ta bilde av et av de ikoniske vegskiltene.  Byen nevnes bl.a. i sangen "Get your kicks on Route 66".

Fra Flagstaff kjørte vi til Cameron trading center hvor vi svingte av inn til Grand Canyon. Her hoppet plutselig klokken en time frem….Vi fant ut at det er fordi vi befant oss i Navajo Nation og der er det sommertid mens Arizona ikke har sommertid. Da vi kjørte inn i Grand Canyon nasjonalpark hoppet klokken tilbake en time……

Vi skal besøke mange nasjonalparker på turen og i stedet for å betale inngangspenger i hver park vi kommer til kjøpte vi et pass som heter "America the beautiful". Da kommer man inn i alle nasjonalparkene i USA i et helt år. Skal du besøke mer enn 2 parker lønner dette seg. Så da vi kom til inngangsporten viste vi frem passet vårt og kjørte inn i nasjonalparken. Og ganske riktig; ingen kø! Vi er veldig  glade for at vi kjørte inn via den østlige inngangen for det var mange stoppesteder langs vegen med lite folk og her fikk vi våre første inntrykk av Grand Canyon. Det er umulig å beskrive hvor stort og mektig det er! Og bilder klarer ikke å formidle dybden eller høyden eller det majestetiske ved dette området . Det bare må oppleves.

Som nevnt tidligere var jeg ute i veldig god tid og bestilte overnatting inne i Grand canyon nasjonalpark allerede for et år siden. Vi hadde bestilt hver vår hytte helt ute på kanten og var spente på å se om vi faktisk hadde utsikt mot selve canyon fra hyttene. Hyttene vi bor i tilhører Bright Angel Lodge og ble bygget på begynnelsen av 1900-tallet. Men heldigvis er de blitt oppusset siden den gang.

Dette er eneste overnatting på turen uten air-condition. Men det er en vifte i hver hytte. Ligger ca 2400 moh så vi tenkte at det ikke kom til å være så varmt om natten. Blir spennende å se om vi svetter oss halvt i hjel i natt eller om takviften er tilstrekkelig….Etter at vi kom frem i ettermiddag gikk vi tur for å se mer av det mektige canyon. De to mannfolka gikk et stykke nedover Bright Canyon Trail men det var for seint på dagen til å gå så veldig langt ned. Men de fikk noen bra bilder!! Ned til Colorado elven i bunnen av the canyon er det ca 11 km og stupbratt…Det står store skilt der de informerer om hvor farlig det kan være å legge ut på turen ned til bunnen midt på sommeren ettersom temperaturen nede i dalen kan være opp mot 40 grader……Så det blir ikke aktuelt for oss.

Vi damer gikk et stykke bortover langs kanten; eller langs «the Rim» som det heter her. Flotte bilder herfra også.

I dag er faktisk min og Per sin bryllupsdag så for å feire dette hadde vi bestilt bord på det fineste hotellet i Grand Canyon village, nemlig El Tovar. Dette er et ærverdig gammelt hotell som åpnet i 1905 med mye sjel . Da hotellet ble bygget syntes amerikanerne at alt som kom fra Europa var mye flottere enn det de selv hadde, så arkitekten skal ha tegnet dette bygget med inspirasjon fra Sveitiske chalets og Norske villaer….Det minnet litt om Frognerseteren . Veldig stort og flott. Og middagen var fantastisk god.

Dette var nok en strålende dag fylt med inntrykk.

Og fun fact: rundt hytta vår går det store hjortedyr uten å ense oss mennesker i det hele tatt…