torsdag 7. juli 2022

06.07: Rafting på Colorado river

I dag var det et nytt høydepunkt; nemlig rafting på Colorado river. Det går an å dra på rafting turer på Colorado elven nede i bunnen av selveste Grand Canyon. Disse turene tar gjerne en uke og det var jo ikke aktuelt for oss. Vi fant ut at en halv dag var nok selv om vi da ikke var i bunnen av Grand canyon men vi fikk seile  nedover elven et kort stykke litt øst for selve nasjonalparken.

Turen startet allerede kl 7 og innsjekk kl. 6. Dette høres veldig tidlig ut men skyldes ganske enkelt at midt på dagen står solen rett på elva; det er lite skygge nede i dalen og temperaturen er mellom 30 og 40 grader.

Vi tok en buss til elven hvor vi gikk ombord i båtene. Vi startet ved demningen ved Glen Canyon dam og fikk se på nært hold hvor diger demningen er.

Temperaturen da vi startet var veldig behagelig men etterhvert som solen steg ble det varmt nedi dalen. Båtføreren forsøkte å kjøre i skyggen der det lot seg gjøre,  og så ble det jo litt luft når motoren gikk for fullt og vi fikk litt fart på båten. Men varmt ble det uansett. Vi stoppet ved elvebredden underveis og hadde mulighet til å bade men elva holder kun 7 grader…..Vi nøyde oss derfor med å vasse. Her var det også funnet petroglyfer som vi fikk gå for å se.

Vi var ca 3 timer på elva og det var akkurat passe. Fantastisk flott natur nedover elva.

Fordelen med å være så tidlig på elva er også at dyre-og fuglelivet er mer aktivt om morgenen. Vi fikk se ville hester; bighorn sauer; bever; og en rekke fugler; bl.a hegre.

Etter at turen var ferdig var det et par timers kjøring til neste stopp som var Bryce canyon. På vegen stoppet vi på et lite museum i byen Kanab som heter Little Hollywood museum. Her har de samlet filmsett som ble brukt i cowboy og western filmer fra 1920-tallet helt frem til 1970-tallet. Blant annet ble scener  både fra «Kruttrøyk» og fra «I Ville Vesten» filmet her. Det var fort gjort å gå gjennom museet som heldigvis var gratis men var en grei stopp og en litt artig «roadside attraction».

Bryce canyon er en av de mest kjente nasjonalparkene i delstaten Utah. Den er kjent for sine "hoodoos" og kalles også for Naturens amfiteater. Parken ligger på 2400 meter høyde og det er deilig temperatur her. Noen av oss sliter litt i høyden så det er ikke stedet for en knallhard treningsøkt…..

Overnatting i dag er i en`lodge´. Vet ikke helt hvordan dette skal oversettes til norsk men jeg kaller det for en fjellstue. Mange nasjonalparker har slike `lodges` og de har ofte relativt enkel standard. Man betaler for beliggenhet inni nasjonalparken; ikke for luksus….Bryce canyon lodge hvor vi er nå har helt grei standard. Men ikke svømmebasseng, treningsrom eller andre slike fasiliteter. Men det er heller ikke det vi er ute etter når vi besøker en nasjonalpark .

Vi kom frem ca kl. 17 og sjekket  inn i Bryce canyon Lodge. For  en natur! Vi er bare 10 minutter fra `the canyon rim´; altså kanten der vi ser utover dalen. Etter at vi hadde sjekket inn tok vi en liten kveldstur for å få et første glimt av den spesielle naturen her. Vi gikk til et utkikkspunkt som heter Sunrise Point og fikk et første inntrykk av Bryce canyon. På ettermiddagstid var en del av the canyon nå i skygge men vi fikk allikevel et inntrykk.Helt annerledes enn det andre vi har sett på turen.

Vi satser på å få se mer av Bryce canyon i morgen!!